специализиран блог за социология, политика и култура
Постинги в блога от 02.10.2009 г.
02.10.2009 11:42 -
ПРИОРИТЕТИТЕ НА БЪЛГАРСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО
От няколко дена вече се знаят приоритетите на новото българско правителство. За разлика от предишните правителства, това на Бойко Борисов ги споменава в рамките на основните акценти в бюджета на страната за следващата година. Лично финансовият министър Симеон Дянков пред медиите заяви, че в бюджет 2010 ще се обърне по-специални внимание на инфраструктура, екология и образование. Когато стане въпрос за инфраструктура на всички ни става лошо като си помислим как с лека ръка през последните 20 години бяха изливани милиони, дори милиарди, които потъваха в нечии джобове. А шофьорите после си чупеха колите по дупките на пътищата. И то ремонтираните пътища. Искрено се надявам сегашното правителство да има действително волята да превърне националната инфраструктура в безопасна и комфортна за пътуващите. Сигурно ви звучи като част от приказка. Но истината е, че докато не изискваме от управляващите да се заемат с реални действия а не само като гледаме безропотно как си пишат програмите преди избори, а след тях се хилят без да си мръднат пръста това ще е нашата приказка. Това се отнася и за образованието. В началото на учебната година схематично посочих някои от основните проблеми в този сектор в един от моите постинги. Тогава той бе доста посетен, а на всичкото отгоре всички коментари в него бяха положителни по отношение на тезата ми, че ако искаме да станем нормална държава трябва да създадем нормални условия за труд на учителите. Е да ама колкото времето минава все по-големи каши се забъркват в средното образование. Днес разбрах последното нововъдедение на образователното министерство. Учиниците, които са с различни психични проблеми, с изключение на умственоизостаналите вече ще бъдат записвани в стандартните паралелки. Това са деца, трудно адаптиращи се с реда и дисциплината, необходима за учебния процес. Сигурно си мислите, че от образователното министерство са помислили затова, и са назначили улители, които да се занимават с тях по отделните предмети. Да ама не. От тази учебна година учителте трябва да ги приобщят към и без това разлигавените нормални деца и да провеждат учебния процес паралелно и с двата вида ученици. Нали няма смисъл да ви казвам какво ще е нивото на учебния процес в тази ситуация? Иначе е добре, че вероятно ще бъдат заделени повече средства за образованието. Но както казват руснаците-ще поживеем, ще видим. Що се отнася до екологията, не мога да взема отношение по този посочен от правителството приоритет. Не защото няма безразборно изсечени гори и горски масиви, нито защото градовете ни са далеч по-западнали от средноевропейските по отношение на залесявнето. Просто за момента никой от управляващите не е казал какво точно смята да прави в тази насока.